תסמונת המעי הרגיז/הרגיש/העצבני

תסמונת המעי הרגיז – IRRITABLE BOWEL SYNDROME מאופיינת בהפרעות בתפקוד מערכת העיכול ללא ממצא מעבדתי. למעשה את תסמונת המעי הרגיז מאבחנים על דרך השלילה באנשים שסובלים מכאבי בטן ושינוי ביציאות במשך שלושה חודשים לפחות. IBS (תסמונת המעי הרגיש/העצבני/הרגיז) שכיח יותר באוכלוסיה צעירה ואצל נשים פי 2-3 מאשר אצלם גברים.

תסמונת המעי הרגיז – IRRITABLE BOWEL SYNDROME מאופיינת בהפרעות בתפקוד מערכת העיכול ללא ממצא מעבדתי. למעשה את תסמונת המעי הרגיז מאבחנים על דרך השלילה באנשים שסובלים מכאבי בטן ושינוי ביציאות במשך שלושה חודשים לפחות. IBS (תסמונת המעי הרגיש/העצבני/הרגיז) שכיח יותר באוכלוסיה צעירה ואצל נשים פי 2-3 מאשר אצלם גברים.

סימפטומים נפוצים בתסמונת המעי הרגיז/ IBS:
הסימפטום הבולט בחולי תסמונת המעי הרגיז הוא כאב בטן נודד באזורי הבטן השונים שמלווה בעוויתות. הכאב אינו מעיר את החולה משנתו. 
אכילה ומתח נפשי מחמירים את עוצמת הכאב ואילו יציאה או שחרור של גזים מקל עליו. 
שינוי ביציאות- לרוב החולים בתסמונת המעי הרגיז סובלים משלשול ועצירות לסירוגין. השלשול יכול להמשך ימים ושבועות ברציפות אבל נדיר שהחולה מתעורר בלילה עקב צורך ליציאה.  
מרבית חולי תסמונת המעי הרגיז מתלוננים על עודף גזים ונפיחות בבטן. 
כאשר בודקים את החולים מתברר כי למרביתם אין כמות עודפת אמיתית של גז במעי אלא רגישות מוגברת של דופן המעי. 
כמחצית מחולי תסמונת המעי הרגיז מתלוננים על בחילות וצרבות. 
כרבע מהם סובלים מהקאות חוזרות.    
 
סקר שנעשה בבית חולים סורוקה גילה כי השכיחות של תסמונת המעי הרגיז בארץ עומדת על 4% לערך. בעולם המערבי ככלל מוערכת שכיחות המחלה בסביבות 10% מהאוכלוסייה. 
 
התיאוריה השלטת כיום מסבירה את תסמונת המעי הרגיז כהפרעה בעצבוב המעי. למעי מערכת עצבים פנימית עצמאית ששולטת בתנועתיות המורכבת של מערכת העיכול. 
למערכת העצבים של המעי יש קצב פעולה קבוע הגורם לגל של כיווץ המתקדם מהתריסריון לכל אורך המעי הדק והגס באיטיות ותפקידו להניע את המזון. כיווץ זה הוא הבסיס לתנועה הנקראת פריסטלטיקה. תנועה זו מתאימה את עצמה לנוכחות מזון כאשר מתיחה של אזור של המעי גורמת לתגובה כפולה בשרירי הדופן. באזור הקודם לגוש המזון המתיחה משרה כווץ של השריר הטבעתי בדופן ואילו באזור שאחרי המזון יש הרפיה של השריר.  
 
הבסיס לתסמונת המעי הרגיז הוא רגישות יתר של התאים התחושתיים בתת הרירית שמפעילים את תאי השריר בעוצמה מוגברת. עקב כך, כמות נורמאלית של גזים במעי גורמת להרגשה של מלאות ונפיחות בחולים. כמו כן– הפעלה מוגברת של תאי השריר במנגנון פריסטלטיקה תגרום להתקפים של כאב עוויתי והתקפי שלשול. לאורך זמן גורמת תגובתיות יתר זו לדיכוי עצמי של מערכת העצבים של המעי ומביאה להופעה של עצירות. 
 
תסמונת המעי הרגיז לפי הרפואה הסינית:
על פי הרפואה הסינית תסמונת המעי הרגיז קשורה למספר גורמים כשהראשי ביניהם הוא חוסר איזון בין אלמנט המתכת והעץ. אלמנטים אלו אחראים על הכיווץ וההתרחבות בכל הגוף ובמערכת העיכול. אלמנטים אלו גם קשורים לרגשות צער, עצבות וכעס שפוגעים במערכת העיכול.
האיברים והמרידאנים המעורבים בתסמונת המעי הרגיז הם הכבד, הטחול והמעיים. 
גורם נוסף שגורם לתסמונת מעי רגיז הוא המושג רוח הפנימית. רוח היא ביטוי של משהו לא יציב, שובב במובן השלילי, שמשפיע הן מבחינה רגשית והן מבחינה פיזית. חלק מביטויי הרוח יהיו שלשולים ועצירות, גזים, וחוסר איזון רגשי.
 
תסמונת המעי הרגיז לפי הנטורופתיה:
תזונה דלה בסיבים, מזונות מעובדים, צריכה מוגברת של סוכרים, אלרגיות למזון, מחסור ב"חיידקים ידידותיים" ומצבי לחץ, כל אלו עלולים לגרום לפעילות יתר של המערכת ההורמונאלית והמערכת העצבית שמשפיעות על מערכת העיכול.
תסמונת המעי הרגיז מייצגת בצורה ברורה את הקשר בין גוף לנפש ומוכיחה כי השפעות פסיכולוגיות ונפשיות יכולות לגרום להשפעות פיזיולוגיות במערכת העיכול.
מבחינים בין שני סוגים עיקריים של התסמונת:
תסמונת המעי הרגיז שבה דומיננטית תופעת השלשול.
תסמונת המעי הרגיז שבה דומיננטית תופעת העצירות. 
 
 
דרכי טיפול בתסמונת המעי הרגיז:
 
הטיפול המערבי- 
מערכת העצבים הפארא-סימפתטית מעוררת את המעי ומגבירה את כווץ השרירים בדופן ולכן חסימה שלה על ידי חומרים מעכבי אצטיל-כולין מביאה לשיפור סימפטומטי בחולים. 
תרופות נגד דיכאון הוכחו כיעילות אצל חולים עם תסמונת המעי הרגיז. כנראה בגלל שהן פועלות ישירות על מערכת העצבים במעי ומשנים את סף הרגישות של התאים התחושתיים של הרירית. גם תרופות מהדור החדש של מעכבי ספיגת סרוטונין (SSRI) כמו פרוזאק הראו תוצאות מעודדות. 
 
טיפול בתסמונת מעי רגיז באמצעות דיקור סיני-
דיקור סיני מהווה כלי יעיל לטיפול בתסמונת מעי רגיז. היתרון הרב בטיפול דיקור סיני למעי רגיז נובע מהיותו של הדיקור הסיני כלי טיפולי רב מערכתי שנותן מענה בו זמנית הן למצב הפיזי והן למצב הנפשי.
דיקור סיני יקל על מערכת העצבים, ירחיב את אלמנט המתכת המכווץ, יקל על המצב הנפשי, ויפתור את בעיית הגזים והיציאות הלא מאוזנות.
דיקור סיני לתסמונת המעי הרגיז אינו מחייב דיקור בבטן בלבד, אלא יתבסס על דיקור נקודות ברחבי הגוף, כאלו שמשפיעות על מערכת העיכול ומערכת העצבים, כמו גם על האספקט הרגשי/הרוח.
 
טיפול בתסמונת מעי רגיז באמצעות נטורופתיה- 
הטיפול בתסמונת המעי הרגיז בעזרת נטורופתיה יתמקד ב -4 מישורים:
הרחקת מזונות אלרגניים מהתפריט.
מתן דגש על אכילת סיבים תזונתיים. 
מתן דגש על הרפיה ושליטה במרכיבים הפסיכולוגיים.
מתן תוספי תזונה וצמחי מרפא לשיקום מערכת העיכול ולהרגעת מערכת העצבים.
 
הטיפול המשולב של דיקור סיני ונטורופתיה הוכח כיעיל ביותר לתסמונת המעי הרגיז!
 
בברכת רפואה שלמה, עוז שבתיאלי.

שיתוף המאמר